Chaos op Schiphol – helpt je reisverzekering je bij annulering en vertraging?
De aanhoudende chaos rondom bagage, vertragingen en geannuleerde vluchten op Schiphol bederft de voorpret van veel reizigers. Zal mijn vakantie wel doorgaan? En zo niet : helpt mijn reisverzekering als de vakantie door problemen op Schiphol in het water valt?
| Het antwoord: Nee. De reis- en annuleringsverzekering kunnen hierin niets betekenen. U moet naar de reisorganisator voor hulp en voor schadevergoeding.
Ons advies:
- Sla het alarmnummer van de reisorganisator/vliegmaatschappij alvast op in uw telefoon, voor als u hen nodig heeft.
- Hou er rekening mee dat omboeken in de zomer lastig kan zijn, en dat uw claim mogelijk ook met vertraging wordt afgehandeld.
Heb je een noodsituatie op vakantie ? En heb je je reisverzekering via Lancyr gesloten? Bel dan de Lancyr Alarmcentrale: 088 020 45 23
Vergoeding bij vertragingen
Bij vertraging heeft u recht op verzorging: eten, drinken en eventueel een hotelovernachting. Wordt dit niet aangeboden (altijd eerst vragen!), bewaar dan bonnetjes van wat u zelf koopt om deze kosten later terug te eisen.
Daarnaast heeft u mogelijk recht op schadevergoeding door de vliegmaatschappij of Schiphol. De hoogte van deze vergoeding hangt af van de vertraging en de afstand van de vlucht.
Overigens helpt en vergoedt de reisverzekering wél bij vertraging als deze veroorzaakt wordt door bijvoorbeeld extreem weer, waar zowel u als de vervoerder niets aan kan doen.
Annulering vlucht bij pakketreis
Als de vlucht wordt geannuleerd en daardoor de reis niet doorgaat, heeft u recht op uw geld terug of een passend alternatief door de reisorganisator. Wat deze alternatieven zijn, moet u bespreken met de aanbieder van de pakketreis. Daarbij kunt u denken aan een andere datum of een andere bestemming voor uw reis.
Tip: lees van tevoren vast de pagina van uw reisorganisator over de problemen op Schiphol. De meeste organisaties hebben al een vraag & antwoord pagina gemaakt op hun website,
bijvoorbeeld Tui, Sunweb, ANWB, Corendon.
Zijn de kosten van de alternatieve reis hoger, of heeft u aanvullende kosten gemaakt voor de gemiste reis (zoals parkeerkosten/overnachting bij de luchthaven), dan kunt u proberen hiervoor de luchtvaartmaatschappij of luchthaven aansprakelijk te stellen (zie verderop in dit artikel).
Annulering van losse vlucht
Als de luchtvaartmaatschappij uw vlucht annuleert, heeft u recht op uw geld terug of een andere vlucht naar uw bestemming, zonder bijbetaling (!), door de luchtvaartmaatschappij.
Tenzij…
Overmacht luchtvaartmaatschappij
Dat geldt niet wanneer de luchtvaartmaatschappij te maken heeft met overmacht. Bijvoorbeeld als de vliegmaatschappij de vlucht móét annuleren van de luchthaven. Dan kunt u proberen de luchthaven (Schiphol) aansprakelijk te stellen voor de schade.
Overmacht luchthaven
Als de luchthaven óók met overmacht te maken heeft en niets aan de vertragingen kan doen, dan kunt u niemand aansprakelijk stellen. Dat geldt bijvoorbeeld als extreem slecht weer tot de annulering van de vlucht leidt, of terreurdreiging, of onaangekondigde(!) stakingen van hun personeel bijvoorbeeld.
Aansprakelijk stellen luchthaven of vliegmaatschappij
U kunt sowieso proberen om de reisorganisator, luchthaven of vliegmaatschappij aansprakelijk te stellen voor de geleden schade aan uw reis en verblijf. Dan is het aan hen om te bewijzen dat er sprake was van overmacht, als ze u niet willen vergoeden.
Bewaar en verzamel bewijzen
U moet kunnen bewijzen dat de andere partij verantwoordelijk is voor uw schade en u moet de hoogte van de schade kunnen bewijzen (gemiste vlucht, gemist verblijf, extra gemaakte kosten).
Bewaar dus parkeerkaarten (hierop staat ook hoe laat u heeft geparkeerd!), bonnetjes van de luchthaven en bewijzen van alles wat met de reis te maken heeft en waar u schade aan kunt lijden. Maak bij vertraging ook een foto van de wachttijd en de rij bij de douane, zodat de foto bewijst dat ú op tijd aanwezig was.
Wordt uw vlucht geannuleerd en leidt u hierdoor nog meer schade, bijvoorbeeld omdat u ook niet naar uw geboekte hotel kunt en daar geld aan kwijt bent, of aan een huurauto op uw bestemming? Dan kunt u hier schadevergoeding voor vragen.
Aansprakelijk stellen luchtvaartmaatschappij of luchthaven
Om de luchthaven of luchtvaartmaatschappij aansprakelijk te stellen, stuurt u hen een brief waarin u dat meldt. Neem hierin overzichtelijk uw gegevens en die van de reis op (denk aan vluchtnummer en datum), en voeg de bewijzen toe als bijlagen.
Hulp bij schade claimen
Er zijn diverse commerciële partijen die reizigers assisteren bij deze schadeclaims voor vertraging en annulering (zoals EUClaim en Claimservice). Als u aan de criteria voldoet, halen zij voor u het geld terug bij luchtvaartmaatschappij of Schiphol. U betaalt hiervoor een relatief klein bedrag en als uw claim niet haalbaar is of wordt afgewezen, betaalt u deze bemiddelaar ook niets.
Rechtsbijstandverzekering helpt u
Heeft u een rechtsbijstandverzekering? Deze helpt u bij het aansprakelijk stellen van andere partijen zoals Schiphol. Bijvoorbeeld met een voorbeeldbrief en advies voor de bewijslast. En met vervolgstappen indien dat nodig is.
Lancyr Juridische Helpdesk
Geen rechtsbijstandverzekering maar wel klant van het Lancyr A t/m Z Pakket Privé? Bel dan de Lancyr Juridische Helpdesk voor een eerste advies. Zij kunnen u vertellen of uw claim haalbaar is, en helpen om deze in te dienen.
Het terugkrijgen van uw geld van de luchtvaartmaatschappij of luchthaven, kan de nodige tijd in beslag nemen. Dus als u er met de reisorganisator uit kunt komen voor een redelijk alternatief of vergoeding, dan kan dat een hoop tijd en ergernis schelen.